Dag 20 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zondag 27 juli 19:39

We zijn begonnen aan ons tweede avontuur in Zuid-Afrika.
Donderdag hebben we afscheid moeten nemen van alle lieve kinderen bij GAPA. Er ging best een grote groep vrijwilligers weg, dus het was een groot afscheid. Ik heb super veel leuke en lieve kaartjes gehad van die top kinderen. Het was wel even moeilijk om voor afscheid te nemen :( de kinderen zongen hele mooie liedjes voor ons en knuffelden ons. Ook de grandmothers bij GAPA waren super lief en dankbaar voor alles wat we voor de kinderen hadden gedaan.

Vrijdagochtend gingen we voor de laatste keer naar Fikelela. Aangezien het een kleine groep kinderen is waar ik drie weken lang elke dag mee ben geweest, heb ik ze super goed leren kennen. Dat maakte het afscheid wel heel moeilijk.. Alle lieve kindjes leer je van binnen en van buiten kennen. Ik weet zeker dat ik vaak aan ze zal denken als ik thuis ben. Hoe het met ze zal gaan, of dat ene baby'tje nu al kan kruipen en of die vrolijke peuter al naar school gaat. De kinderen bij Fikelela hadden veel minder door dat je echt weg ging dan de kinderen bij GAPA, wat natuurlijk alleen maar goed is voor de weeskinderen.

Ik heb echt een top tijd gehad in Kaapstad. De kinderen waren geweldig en hebben me laten zien hoe blij ze kunnen zijn met zo weinig. Ze lachen altijd en zijn heel dankbaar. De andere vrijwilligers in ons huis waren ook echt leuke huisgenoten. We waren echt één grote familie waar iedereen zich thuis voelden. Ook Cape Town City is een prachtige stad waar ik zeker nog een keer terug wil komen. Je hebt er echt alles. Strand, stad, cultuur, bergen en leuke barretjes en restaurantjes.

Onze laatste weekend in Kaapstad hebben we afgesloten met een bezoek aan het district 6 museum, over de apartheid in Kaapstad. Het is heel interessant/akelig om te zien hoe mensen zo anders konden worden behandel vanwege hun huidskleur, onwerkelijk. Daarna hebben we wat souveniertjes gekocht en hebben we onze laatste avond afgelaten met tapa's bij The Waterfront.

Vanochtend ging onze wekker om 6:30. Snel alle koffers inpakken en om 8:30 werden we opgehaald voor onze tour. We reizen samen met nog 3 andere Nederlandse meiden uit ons vrijwilligershuis en nog 4 buitenlandse meiden. In de bus kwamen we erachter dat de tour eigenlijk heel anders was dan dat we hadden geboekt, omdat we een oude tour hadden geboekt. Helaas zijn de activiteiten en accommodaties dus heel anders dan we ons hadden voorgesteld. Vandaag zijn we naar een wijnproeverij geweest en hebben we de scheiding tussen de Atlantische en Indische oceaan gezien. We slapen nu in een Backpackershotel en zijn net lekker naar het strand gelopen.

• 27 Juli 2014 - 23:15

Käthe :

Lieve Anne.
    Leuk om weer een verhaal te lezen!
    De weken zijn voorbij gevlogen. En al die mooie ervaringen hebben een onbetaalbare
    Herinnering in je hoofd achtergelaten en wellicht heb je de kinderen in je hart gesloten. Ik heb diep respect wat jij in je vakantie gedaan hebt, en Laura natuurlijk ook en al die andere vrijwilligers.
    Misschien houd je er leuke contacten aan over?
    Op de laatste week had je je ook zo verheugd.ik vind het jammer voor jullie dat het anders is dan dat je voor ogen had!
    Hopelijk komt het toch nog goed en kan je ook een beetje vakantie vieren en je lievelingsdier the elephant zien.
    Liefs mama

• 28 Juli 2014 - 21:34

Willeke:

Hai Anne

• 29 Juli 2014 - 22:42

Jan Hoogewerf:

Hi Anne,

Leuk om je verhalen te lezen.
    Het is wel duidelijk dat je in een wereld terechtgekomen bent, die heel anders is dan je luxe en beschermde leventje in Beverwijk. Wat een hoop nieuwe indrukken zal je hebben opgedaan! Zowel in positieve als in negatieve zin. Die ervaringen neem je mooi mee in je rugzak en daarvan kan je later nog veel profijt hebben.
    Klasse dat je dit gedaan hebt en we zien je binnenkort weer!

Groetjes, Jan.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Bedankt iedereen voor het steunen van ons project!
En veel leesplezier.

Dag 7

13 Juli 2014

Dag 3
Anne

Morgen is het zo ver. Het grote avontuur gaat beginnen: samen met Laura naar Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te gaan doen bij een weeshuis en bij een school in Kaapstad. We gaan drie weken lang helpen in khayelitsha, een township in de Kaapse Vlakte van Kaapstad. Khayelitsha betekent 'nieuw thuis' in het Xhosa. De Kaapse Vlakte ('Cape Flats') is een gebied ten oosten van de stad. Dit zijn gigantisch grote sloppenwijken waar veel armoede heerst. Voor het vrijwilligerswerk, ons verblijf in een vrijwilligershuis en onze vliegticket hebben we een flink bedrag betaald. Maar dankzij de giften van vrienden, familie en kennis hebben we een deel van het bedrag gesponsord gekregen. Ook hebben we veel acties opgezet om geld in te zamelen. Zo hebben we een flessenactie gehouden op basisscholen om statiegeldflessen te verzamelen en we hebben ook cakjes,pizza's en andere lekkernijen verkocht op onze school. Een paar weken geleden stonden Laura en ik op de kofferbakmarkt in Wijk aan Zee om ingezamelde spulletjes en hele mooie zelfgemaakte kaarten te verkopen. De vierde week kunnen we bijkomen van het harde werk tijdens een fijne 'roadtrip' langs de kust van Kaapstad tot Port Elizabeth. We gaan dan veel leuke dingen doen, zoals surfen en olifanten verzorgen. Op deze blog kunnen jullie mijn reis bijhouden. Ik zal zo veel mogelijk ervaringen met jullie delen en mooie foto's plaatsen. Bedankt iedereen voor het steunen van ons project! En veel leesplezier. Liefs, Anne

Actief sinds 06 Juli 2014