Dag15 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu Dag15 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu

Dag15

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 15 dinsdag


Onze laatste week is al ingegaan :( afgelopen week was super leuk en gig weer super snel! Vrijdag was Mandeladay en het was ook African Impact's 10e verjaardag. African impact is het project waar we vrijwilligerswerk doen. En Laura en ik kregen ook 'officieel' bericht dat we volgend jaar onze studies naar keuze kunnen doen! Dat moest gevierd worden. We waren de hele week bezig met voorbereiden en plannen voor deze speciale dag met alle vrijwilligers. Vrijdagochtend gingen we vroeg naar Redhill, een school in een andere sloppenwijk dan waar we normaal heen gaan, waar de mensen van het leger al druk bezig waren met de school schoon te maken en op te knappen. Voor deze dag hadden we een heel klein soort festivalletje georganiseerd. Alle kinderen en ouders uit de omgeving waren welkom. We hadden verschillende activiteiten bedacht in het steken van het milieu en tuinieren. De school zelf was letterlijk 3 containers en een klein pleintje. In de ochtend heb ik geholpen met kasten verven en in de middag ging ik bloemetjes knutselen. Er was ook een barbecue en we verkochten allemaal lekkernijen die we donderdagavond hebben gemaakt. Om het leuk te maken voor de vrijwilligers hebben we er een bakwedstrijd van gemaakt. De groepjes moesten donderdagavond een soort cake of taart maken wat zo lekker en origineel mogelijk moest zijn. Wij hadden teddybeercakjes gemaakt, omdat we altijd met de kinderen een liedje zingen over een teddybeer. Dat was super leuk! Dus we hebben vrijdag bij Redhill de lekkernijen verkocht om geld in te zamelen voor een project. Een zeer geslaagd dagje dus!!

Zaterdag zijn we naar twee markten geweest: de Biscuitmill markt waar je zoveel eten kon kopen en 's middags zijn we naar de Greenmarket geweest waar je heel veel typisch Afrikaanse souveniertjes kon kopen, wat we echt heel veel hebben gedaan.

Zondag zijn we 's ochtends naar een mega mega mega groot winkelcentrum geweest met een circus erin en 1000 winkels. Daarna vervolgden we onze toch naar de Tafelberg! We gingen met de kabelbaan naar boven en toen pas herinnerde ik me dat ik hele erge hoogtevrees heb, oei. Boven op de berg bleef ik alleen maar een beetje in het midden lopen, want ik durfde echt niet langs de randjes te lopen. Ook was het heel koud boven dus hebben we lekker warme chocomelk gedronken en daarna zijn we weer naar beneden gegaan met de kabelbaan.

Maandag kwamen weer super veel nieuwe mensen in het huis. Het is echt over vol nu in het huis dus dat wordt proppen. We hebben nu 2 nieuwe roomies. Een Nederlandse en een Engelse. Het huis wordt echt overheerst door de dutchies. Maandagochtend zijn we weer naar Fikelela geweest en in de middag heb ik voor het eerst een nieuw project gedaan. Ik ging naar Home from Home, waar we een naschoolse schoolprogramma gingen doen. Maandag stond in het teken voor wiskunde. Met twee jongetjes ging ik door middel van een kaartspel rekensommen doen wat ze echt leuk vonden. Dus op een spelende manier kon ik met deze jongens met rekenen oefenen, wat ze echt nodig hebben. Morgen ga ik weer naar Home from Home en dan staat het in het teken van Engels. Heb er nu al zin in!

Vandaag ben ik weer naar Fikelela en GAPA geweest. Bij GAPA hebben Laura en ik twee van de oudere meisjes (11 en 12 jaar) geïnterviewd voor het Wereldsupporterproject. Ze hebben ons veel verteld over hun leven en wat GAPA voor ze betekent.
Tussen de middag komen we altijd thuis, Thulani had ons vandaag een paar xhosa woordjes geleerd:
Hi: Molo
How are you: unjani
I'm fine: ndiphilile
En nog wat woordjes die handig zijn voor het project.

Ons laatste weekje als vrijwilligers gaan we lekker genieten met alle leuke mensen die we hier hebben ontmoet. Zondag gaan we alweer beginnen met de tour! Daar heb ik ook heel veel zin in. Maar de kindjes en de andere vrijwilligers ga ik wel missen :(

Thankyou everybody: Enkosi

  • 23 Juli 2014 - 04:08

    Timbo:

    Heel leuk om te lezen schatje!
    Maar gelukkig kan ik je gewoon iedere dag op whatsapp spreken :D
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt in Afrika, maar ik ben toch wel blijer als je volgende week zondag weer thuis bent!
    Veel plezier nog dit laatste weekje met het vrijwilligerswerk en dan mag je daarna genieten van de chill-week

  • 23 Juli 2014 - 11:57

    Käthe:

    Molo Anne
    Je derde week alweer ingegaan. Times flies en voordat je het weet ga je inderdaad weer afscheid nemen van de mensen die je allemaal ontmoet hebt en de kindjes die je in je hart gesloten hebt?
    Wat ik zo lees is het hard werken maar geeft ook voldoening. De aandacht die jullie geven maakt het verschil! Nogmaals ik heb veel respect voor je Anne, maar ook voor alle andere scholieren en studentes die in hun vakantie dit gaan doen. Super knap .
    Ben straks ook reuze benieuwd naar nog meer verhalen en foto s. Hoe je schrijft over je hoogtevrees op de tafelberg. Hoe hoog is die berg en zie je hem ook vanuit jullie wijk observatory?
    Tot slot is het top dat je ook wat met het onderwijs project mag gaan doen! Rekenen en Engelse les. Dit is een ervaring die je never meer vergeet en ook zeker in je studie van pas komt. Ben trots op je Anne . Kus mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Morgen is het zo ver. Het grote avontuur gaat beginnen: samen met Laura naar Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te gaan doen bij een weeshuis en bij een school in Kaapstad. We gaan drie weken lang helpen in khayelitsha, een township in de Kaapse Vlakte van Kaapstad. Khayelitsha betekent 'nieuw thuis' in het Xhosa. De Kaapse Vlakte ('Cape Flats') is een gebied ten oosten van de stad. Dit zijn gigantisch grote sloppenwijken waar veel armoede heerst.

Voor het vrijwilligerswerk, ons verblijf in een vrijwilligershuis en onze vliegticket hebben we een flink bedrag betaald. Maar dankzij de giften van vrienden, familie en kennis hebben we een deel van het bedrag gesponsord gekregen. Ook hebben we veel acties opgezet om geld in te zamelen. Zo hebben we een flessenactie gehouden op basisscholen om statiegeldflessen te verzamelen en we hebben ook cakjes,pizza's en andere lekkernijen verkocht op onze school. Een paar weken geleden stonden Laura en ik op de kofferbakmarkt in Wijk aan Zee om ingezamelde spulletjes en hele mooie zelfgemaakte kaarten te verkopen.


De vierde week kunnen we bijkomen van het harde werk tijdens een fijne 'roadtrip' langs de kust van Kaapstad tot Port Elizabeth. We gaan dan veel leuke dingen doen, zoals surfen en olifanten verzorgen.

Op deze blog kunnen jullie mijn reis bijhouden. Ik zal zo veel mogelijk ervaringen met jullie delen en mooie foto's plaatsen.

Bedankt iedereen voor het steunen van ons project!
En veel leesplezier.

Liefs, Anne

Recente Reisverslagen:

27 Juli 2014

Dag 20

22 Juli 2014

Dag15

15 Juli 2014

Dag 9

13 Juli 2014

Dag 7

13 Juli 2014

Dag 3
Anne

Morgen is het zo ver. Het grote avontuur gaat beginnen: samen met Laura naar Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te gaan doen bij een weeshuis en bij een school in Kaapstad. We gaan drie weken lang helpen in khayelitsha, een township in de Kaapse Vlakte van Kaapstad. Khayelitsha betekent 'nieuw thuis' in het Xhosa. De Kaapse Vlakte ('Cape Flats') is een gebied ten oosten van de stad. Dit zijn gigantisch grote sloppenwijken waar veel armoede heerst. Voor het vrijwilligerswerk, ons verblijf in een vrijwilligershuis en onze vliegticket hebben we een flink bedrag betaald. Maar dankzij de giften van vrienden, familie en kennis hebben we een deel van het bedrag gesponsord gekregen. Ook hebben we veel acties opgezet om geld in te zamelen. Zo hebben we een flessenactie gehouden op basisscholen om statiegeldflessen te verzamelen en we hebben ook cakjes,pizza's en andere lekkernijen verkocht op onze school. Een paar weken geleden stonden Laura en ik op de kofferbakmarkt in Wijk aan Zee om ingezamelde spulletjes en hele mooie zelfgemaakte kaarten te verkopen. De vierde week kunnen we bijkomen van het harde werk tijdens een fijne 'roadtrip' langs de kust van Kaapstad tot Port Elizabeth. We gaan dan veel leuke dingen doen, zoals surfen en olifanten verzorgen. Op deze blog kunnen jullie mijn reis bijhouden. Ik zal zo veel mogelijk ervaringen met jullie delen en mooie foto's plaatsen. Bedankt iedereen voor het steunen van ons project! En veel leesplezier. Liefs, Anne

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 3698

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 03 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Landen bezocht: