Dag 9 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Anne Bolten - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is alweer Dinsdag. Morgen zitten we alweer op de helft van de drie weken vrijwilligerswerk! Time flies when you're having fun! Afgelopen weekend was zeker geslaagd! Zaterdag deden we de Peninsula tour langs de kust van het zuidelijkste puntje van Afrika. Ik had verwacht dat we gewoon met een tourbus met een gids en heel veel mensen zouden gaan, maar tot onze verbazing kwam Thulani ons ophalen voor de tour, de lokale medewerk van de vrijwilligersprojecten. Dat was extra leuk, omdat we konden stoppen waar we wilden en hij wist alle mooie plekjes langs de kust. We zijn naar Kaap de Goede Hoop geweest, wat heel mooi was. We hebben een hele hoge uitkijkpunt beklommen waar je de Atlantische en Indische samen zag komen. De pinguïns op Boulders Beach waren super schattig. We hebben nog veel meer dieren gezien in het nationaal park waar we doorheen zijn gereden. Zoals: aapjes, struisvogels en een walvis!!! Dat was echt gaaf. 'S Avonds gingen we een hapje eten bij Obz café en daarna lekker naar bed want zondag moesten we alweer vroeg op. Onze wekker ging om 7 uur en om 8 uur zaten we in de taxi naar Robbeneiland zondag. Laura kon helaas niet mee want die was ziek :( met 7 meiden vertrokken we naar The Waterfront, waar onze boot naar Robbeneiland vertrok. Wat ik bij aankomst op het eiland zag kon ik niet geloven. Heb je wel eens gehad dat je je iets heel duidelijk voorstelt en dat het uiteindelijk bijna het tegenovergestelde is? Dat had ik met Robbeneiland! Ik verwachte dit: een klein eiland met een grote stene gevangenis erop een hek eromheen en verder niks. Nou het tegenovergestelde is waar: het is een heel groot eiland met een heel dorp erop. Vroeger werden mensen die een besmettelijke ziekte hadden op het eiland geplaatst, zodat ze niemand konden besmetten. Die mensen leefden in een best groot dorp met een kerk en zelfs tennisbanen had ik gezien. We begonnen met een bustour over het eiland. In mijn verwachtingen was er niet eens een weg op het eiland, laat staan plaats voor verschillende bussen met toeristen. We reden door het dorp en daarna langs een soort bos met allemaal kanonnen van de Tweede Wereldoorlog en verschillende diertjes. Halverwege de toer was er een restaurant waar je wat kon eten en drinken. Verder kwamen we een soort steengroeven tegen waar de gevangenen werkten en ook onderwijs kregen. Er werd verteld dat verschillende jongen mensen hun universiteitsdiploma behaalden op Robbeneiland, doordat verschillende gevangenen elkaar dingen leerden. Ook kwamen de gevangenen die als analfabeet heen gingen met verschillende lees- en schrijf-skills terug van het eiland.

Uiteindelijk kwamen we bij de verschillende gevangenis-gebouwen. Er waren veel groepen op het eiland. Beginnend bij A, wat dan zogenaamde 'erge criminelen' waren. Dit liep af naar B C D etc. Dus D waren minder 'erge criminelen' dan A. Alle politieke leiders zaten in B, Nelson Mandela dus ook. Aanhangers van politieke leiders zaten in C. Daarna kwamen de andere misdadigers in D en verder. Hoe 'ergere crimineel' je was, hoe minder je mocht. In A mocht je dus bijna niks. In B mocht je geloof ik 1 brief sturen, 1 brief ontvangen en 1 meeting in 6 maanden geloof ik dat het was. Voor Nelson Mandela waren wel wat uitzonderingen. We mochten ook met een gids de gevangenis gebouwen in. De verschillende afdelingen, zoals A B C stonden los van elkaar in een gebouw en die hadden absoluut geen contact met elkaar. We kregen een rondleiding van een ex-gevangenen. Het was een hele lieve man die vertelden over zijn eigen tijd daar. Hij werd opgepakt omdat hij een boycot leidde op zijn universiteit en daardoor zat hij een paar jaar vast op Robbeneiland. De groepen A B en C waren individuele cellen van nog niet eens 2 vierkante meter. Het was zo klein. Daar zat Nelson Mandela dus 18 jaar lang in. We mochten zijn cel bekijken en ik heb veel foto's gemaakt. In die cel en buiten op het plein heeft Nelson Mandela ook zijn boek 'de lange weg naar de vrijheid' geschreven.

De boottocht terug van het eiland duurde 50 minuten. We waren rond kwart voor 1 weer terug bij The Waterfront, waar een heeeeel groot en mooi winkelcentrum is. Hier hebben we geluncht en gewinkeld. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het huis en hebben we lekker uitgerust. Toen was het weekend alweer voorbij.

Maandag en vandaag zijn er weer druk bezig geweest met onze vrijwilligerswerk. Ik doe hetzelfde als vorige week. 'S ochtends naar Fikelela en 's middags naar GAPA. Vandaag gingen we bij GAPA tuinieren, de kinderen vonden het geweldig. We mochten met een klein groepje en een tuinvrouw zelf spinaziezaadjes planten en daarna gingen we de sla, dat al groeide, wassen. Aangezien ze geen bestrijdingsmiddelen gebruiken werden de beestjes dus weggewassen. De andere kinderen hadden zelf toneelstukjes gemaakt. Bij Fikelela was ik vandaag met de jonge kindjes. De kindjes gingen zelf maskers versieren, alleen ze zijn toch nog iets te klein door de meeste activiteiten. Ze spelen liever gewoon met blokjes en puzzels.

Ik ga zo lekker slapen want ben doodop. Morgen lekker weer om 7 uur opstaan voor een drukke dag! Nelson Mandela dag is vrijdag dus we moeten nog veel voorbereiden!

• 15 Juli 2014 - 22:24

Kathe:

Wow, ik word er stil van als ik je verslag lees! Ben diep onder de indruk en heb veel respect voor jullie vrijwilligers. Wat een straf heeft Nelson gehad en voor niets! Het was zo 'n groot man. Ben benieuwd hoe dat vrijdag gevierd wordt?
    Heb je ook al wat met twister kunnen doen bij de grotere kinderen?
    Klopt hè Anne. Ik had ook een heel andere indruk van Robben island! Maar je schrijft het weer erg leuk om te lezen... Tot gauw x

• 15 Juli 2014 - 22:24

Kathe:

Heb je ook al wat met twister kunnen doen bij de grotere kinderen?

• 15 Juli 2014 - 22:25

Sista:

Hoi lieve schat!

Wat een super leuk verhaal weer! Zie het helemaal voor me. Gaaf hoor, Nelson Mandela dag? Wat moeten jullie dan organiseren? Blij dat de kindjes zo veel plezier hebben met de activiteiten. Jammer dat je ze dan eigenlijk maar zo kort en afwisselend ziet.

Mama en ik zijn vandaag naar villa rigelli gereden, net onder firenze/Florence.
    Super mooie plek en weer heerlijk Italiaans gegeten.

Wat eten jullie eigenlijk savonds?
    Hoe bevalt t nu met de andere meiden in het huis?
    Wat sneu dat laura niet mee kon zondag, is ze al opgeknapt?
    Sterkte voor haar!

Blij voor je dat je t naar je zin hebt en de tijd snel gaat.

Zo trots op mijn little sister

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika

Bedankt iedereen voor het steunen van ons project!
En veel leesplezier.

Dag 7

13 Juli 2014

Dag 3
Anne

Morgen is het zo ver. Het grote avontuur gaat beginnen: samen met Laura naar Zuid-Afrika om vrijwilligerswerk te gaan doen bij een weeshuis en bij een school in Kaapstad. We gaan drie weken lang helpen in khayelitsha, een township in de Kaapse Vlakte van Kaapstad. Khayelitsha betekent 'nieuw thuis' in het Xhosa. De Kaapse Vlakte ('Cape Flats') is een gebied ten oosten van de stad. Dit zijn gigantisch grote sloppenwijken waar veel armoede heerst. Voor het vrijwilligerswerk, ons verblijf in een vrijwilligershuis en onze vliegticket hebben we een flink bedrag betaald. Maar dankzij de giften van vrienden, familie en kennis hebben we een deel van het bedrag gesponsord gekregen. Ook hebben we veel acties opgezet om geld in te zamelen. Zo hebben we een flessenactie gehouden op basisscholen om statiegeldflessen te verzamelen en we hebben ook cakjes,pizza's en andere lekkernijen verkocht op onze school. Een paar weken geleden stonden Laura en ik op de kofferbakmarkt in Wijk aan Zee om ingezamelde spulletjes en hele mooie zelfgemaakte kaarten te verkopen. De vierde week kunnen we bijkomen van het harde werk tijdens een fijne 'roadtrip' langs de kust van Kaapstad tot Port Elizabeth. We gaan dan veel leuke dingen doen, zoals surfen en olifanten verzorgen. Op deze blog kunnen jullie mijn reis bijhouden. Ik zal zo veel mogelijk ervaringen met jullie delen en mooie foto's plaatsen. Bedankt iedereen voor het steunen van ons project! En veel leesplezier. Liefs, Anne

Actief sinds 06 Juli 2014